"Šta je za Vas igra? Igra... To je život!"Ciga Despotović
Nešto više od decenije ni ovaj velikan nije sa nama, a mali je broj
onih, koji se i profesionalno bave folklorom, a znaju da Vam saopšte o njemu
bilo šta više od njegovog nadimka „Ciga“. Miodrag Despotović je uspeo da u svetu
umetnosti od svih kolega dobije priznanje da jeste bio neprevaziđeni solo
igrač.
DETINJSTVO I IGRAČKI POČECI
Rođen je u Beogradu kao treće dete Ivana i Katarine Despotović, 30. juna
1929. godine. Porodica Despotović vodi poreklo iz sela Nićiforovo u Mavrovskoj
oblasti zapadne Makedonije, gde će Miodrag provesti deo detinjstva pa čak i
završiti jedan razred osnovne škole u ovom selu. Otac Ivan bavio se trgovinom
ovaca i bio jedan od bogatijih ljudi tog kraja odakle i njegov nadimak „grof
Ivan“. Ivan je bio poznat i po svojim igračkim umećem pa će njemu u čast Ciga i
njegova supruga Ivona mnogo godina kasnije posvetiti jednu igru nazvavši je „Ivanovo
oro“.
U naručju svog oca Ivana, 1930. godine. |
U jesen 1944. godine crvenoarmejske i partizanske trupe oslobodile su
Beograd. Mladi Miograd Despotović u to vreme je učenik Druge muške gimnazije
gde profesorka Dolinar radi sa folklornom sekcijom. Ona je prva prepoznala
Cigin talenat, koji je nastavio da se razvija narednih godina u Armijskom
ansamblu. Sam Ciga će jednom prilikom reći: „Tamo gde je profesorka Dolinar stala, nastavila je gospođa Olga Skovran“.
U „KOLU“
Ciga u drugoj polovini 40-ih godina XX veka. |
Već tada Miodrag se istakao među igračima folklora u Beogradu pa će kao
takav prisustvovati sastanku u februaru 1948. godine na kome je odlučeno da se
osnuje profesionalni ansambl. Pored Cige na sastanku u Komitetu za kulturu FNRJ
bili su ministarka kulture Mitra Mitrović Đilas i Olga Skovran, tada umetnički
rukovodilac Folklornog ansambla OKUD „Ivo Lola Ribar“. U maju 1948. Despotović
se našao u Muzičkoj školi „Mokranjac“ u prvoj generaciji Državnog ansambla
narodnih igara i pesama od 1953. godine poznatijeg pod nazivom „Kolo“.
Vrlo brzo, u slavnoj prvoj generaciji, istakao se kao igrač, koga je
bilo teško ukalupiti u igru ansambla pa će biti nezaobilazni solista ansambla.
Njegovi karakteristični i široki pokreti uticali su da ostane upamćen po igračkim
bravurama u slavnim koreografijama iz 50-ih godina, aktuelnim i danas: „Komitska
igra“, „Ciganska igra iz Vojvodine“, „Rugovo“, „Teškoto“, „Igra sa puškom“, „Rusalije“...
Njegova neprikosnovenost u koreografiji „Ciganska igra“ donela mu je i
nesvakidašnji i prepoznatljivi nadimak – Ciga. U to vreme Ansambl „Kolo“ je
svake nedelje priređivao po jedan koncert u Beogradskom dramskom pozorištu.
Vraćan je na bis nebrojeno puta, a masa Beograđana je skandirala: „Cigo! Cigo!
Cigo!“ Mnogi mladi igrači iz kulturno-umetničkih društava dolazili su da
gledaju Cigu i da „skinu“ po koji pokret.
Komitska igra. Fotografija: Stevan Kragujević. 1953. godina. |
U Ansamblu „Kolo“ provešće punih 18 godina. Krajem pedesetih je počeo da
se bavi i koreografijom, a postaje i umetnički rukovodilac Folklornog ansambla KUD
„Gradimir Mihajlović“ iz Beograda. Njegova koreografska delatnost, kao pre toga
i igračka, započela je pod budnim okom Olge Skovran. Cigu prvi put srećemo kao
koreografa koautora u koreografiji „Rusalije“ (stilizovanom viđenju muške
obredne igre iz južne Srbije i Makedonije) zajedno sa Olgom Skovran. Ovo delo
nastalo je daleke 1954. godine, a sam Ciga je neprikosnoveno postavio standarde
odigravanja ove tačke.
Sama Olga Skovran će zapisati o njemu sledeće: "odličan karakterni igrač, širokih elegantnih pokreta i skokova, koji se naročito istakao u Komitskoj igri."
Sama Olga Skovran će zapisati o njemu sledeće: "odličan karakterni igrač, širokih elegantnih pokreta i skokova, koji se naročito istakao u Komitskoj igri."
SUSRET SA IVONOM
Januara 1963. godine u Beograd dolaze dve studentkinje Plesne akademije „Skapino“
iz Holandije (Scapino Dansacademie) na studijsko proputovanje po Jugoslaviji.
Cilj je bio upoznavanje sa tradicionalnom igrom jugoslovenskh naroda. Ciga
uzima kratak odmor u „Kolu“ i vodi mlade Holanđanke na proputovanje po
Makedoniji, a sa njima na upoznavanju igre radi još jedan velikan i Cigin
veliki prijatelj, Vladeta Vlahović Cvrca. Bile su to Toni van Breda i Ivon
Ešvajler. Ubrzo Ivon postaje jedini strani državljanin, koji će postati član
Ansambla „Kolo“ (1964-1966). Tog leta „Kolo“ gostuje u Holandiji, a postepeno
se rađa ljubav između Ivon i Cige. „Božićni“ seminar jugoslovenskih igara 1963.
odvešće Cigu prvi put samostalno u Holandiju, a 4. septembra 1964. svoju ljubav
Ivon i Ciga krunišu brakom. Ljubav prema igri rodila je još jednu doživotnu i
predivnu romansu.
Svadba u Amsterdamu, 04.IX 1964. |
Tradicionalna srpska svadba u sred Amstedama doživela je
veliku populatnost. Fotografije mladenaca u šumadijskoj narodnoj nošnji
osvanule su na naslovnim stranima dnevnih novina, a priloge sa svadbe emitovale
su i TV i radio stanice.
LJUBAV I IGRA
Sa scene je Ciga sišao 1966. godine i oprostio se sa Ansamblom, koji je
svojom virtuoznošću snažno odredio. Iste godine preselio se u domovinu svoje
supruge gde će nastaviti aktivno da se bavi folklornom umetnošću. U Amsterdamu
će uspeti uz veliku Ivoninu pomoć da učini ono što niko do danas nije uspeo u
njegovom rodnom Beogradu, da formira odsek za jugoslovensku narodnu igru na
Akademiji za igru.
Karikatura: Ivona i Ciga u toku jednog od brojnih seminara. |
Te godine Ivon i Ciga počeli su sa organizovanjem seminara jugoslovenskih
narodnih igara. Prenoseći tradicionalnu igračku umetnost našeg naroda obići će
ceo svet i steći još veću slavu. Pored Holandije seminare su održali u: SAD,
Norveškoj, Danskoj, Švedskoj, Nemačkoj, Velikoj Britaniji, Francuskoj,
Švajcarskoj, Austriji, Grčkoj, Bugarskoj, Japanu, Kanadi. Kako bi što bolje
preneli duh naroda van granica Jugoslavije svakog leta su organizovali
proputovanja po Makedoniji, koja su se završavala uglavnom posetom Balkan
festivalu na Ohridskom jezeru.
Radeći na popularisanju narodne igre Ivon i Ciga su izdali 3 gramofonske
ploče sa po 16 narodnih igara („Sixteen Yugoslavian Dances”) i jedan CD („Born of
Love“) posvećen njihovoj čerki Dorindi, koja je prerano izgubila život (1996)
što je bio jak emotivni udarac u njihovom životu.
Omot jedne od ploča. |
Pored toga zajedno su radili i na koreografskom polju. Još šezdesetih
godina su zajedno postavili koreografiju „Albanske igre iz Zapadne Makedonije“
u OKUD-u „Ivo Lola Ribar“ iz Beograda, a Ivon je uz Ciginu svesrdnu pomoć
postavila i „Vranjansku svitu“ u Ansamblu „Kolo“ početkom devedesetih godina. Među starijim igračima "Lole" i danas važi priča da je "Šiptarija" (kako su popularno nazivali njegvu i Ivoninu koreografiju) najbolja i stilsko-tehnički najzahtevnija tačka. Nažalost, političke okolnosti s kraja XX veka učinile su da ova koreografija nije odigrana 18 godina. Ovde vidimo poslednje izvođenje ove predivne Cigine koreografije u Sava centru, 1997. godine.
CIGINA LIČNOST
Ostalo je zabeleženo da je bio igrač, koji nije mogao da se uklopi u
šablon. Kao takav bio je istaknuti igrač, kolovođa, solista na sceni. Ipak,
koliko se izdvajao od ostalih na sceni, toliko se van nje uklapao i bio veliki prijatelj.
Druželjubiv, duhovit, gostoprimljiv i dobar drug – to su epiteti koje
prijatelji i poznavaoci vezuju za njega. U njegovom automobilu nikada nije bilo
praznih sedišta. Poštujući sve poznanike koje sretne često je kasnio na
sastanke, ali je njegovom šarmu, osmehu i humoru bilo teško odoleti tako da se
retko ko ljutio. Živeo je sa devizom: „Gde se igra i peva tu nema svađe!“
Ciga je bio posvećen igri do kraja svog života. Poslednje meseci života
proveo je jako bolestan, sa oslabljenim govorom i pokretom. Ipak, i tada je
imao snage da uz pomoć svojih velikih prijatelja (Vladete Vlahovića Cvrce,
Svetislava Trifunovića Trife, Ibrahima Rizevskog, Milana Graovca, Ivana
Čabrajca, Paje Milića) organizuje i čak učestvuje na seminaru narodnih igara u
Beogradu pod nazivom „Božićni YU folk festival“ (decembar 2001-januar 2002).
Biće to njegov poslednji seminar sa njegovom Ivonom.
POSLEDNJI DANI
Umro je u Amsterdamu, 17. maja 2002. godine. Po njegovoj poslednjoh
želji Ivona je pepo njegovog tela prosula po Mavrovskom jezeru, koje se nalazi
ispod sela Lazaropolja i Galičnika gde si igralo „Teškoto“. Blizu svojih korena
i postojbine igre, koju je pronosio scenom, njegove seni su sada mirne.
---------------------------
Autor teksta: Miloš Cile Mitić;
Izvori: istraživanja autora; Arhiv Jugoslavije; "Folklor magazin (https://www.facebook.com/folklormagazin);
Fotografije: porodična arhiva Despotović; Ben Koopmanschap; arhiva autora;
Linkovi: http://www.folklorediscography.org/RTB-Ciga.htm; http://www.iisg.nl/hbm/zuideuropeanen/despotovic_11.php;
No comments:
Post a Comment